středa 3. září 2008

Kvéčko a „hladový programátor“

Nedávno jsem vyhrabal prehistorické zdrojové kódy napsané v QBasicu. Byla to docela švanda sledovat, co jsem tenkrát vyváděl (ano, stále mám ještě „sentimentální“, ono to přejde). Ale alespoň to bylo trochu tvůrčí, dneska už kvéčko jenom piju :o) Konkrétně Cuvée Q 2005, směs 40% odrůdy Müller Thurgau, stejného množství Ryzlinku rýnského a doplněno 20% Rulandského šedého, to vše v produkci mé oblíbené Dobré vinice, ale lahvováno specielně pro účely firmy Kupmeto CZ, která je jinak známa spíše jako dovozce vín. Nechal jsem se touto netypickou směsí zlákat a naslepo zakoupil pár lahví. Mělo to smysl?

Zelená bordó láhev, zajímavá viněta (i když mému vkusu zrovna moc nevyhovuje), plný korek. Původ hroznů je identifikován pouze jako „Morava“, nic bližšího. Víno má hlubší barvu, takovou pro mne dost těžko popsatelnou „žlutou“, kterou se mi nedaří k ničemu přirovnat (a plakát „Barvy vína“ jsem vyměnil za láhev vína, kdo by odolal dámě v nesnázích, která ho nemůže sehnat...). I vůně mne nechává na rozpacích, ostatně u podobné směsky se není co divit a na nějaké slepé degustaci by mohlo víno nadělat pořádnou paseku. Navíc se vůně neuvěřitelně mění při různých teplotách a v průběhu tří testovacích dní. Výraznější ovocitost a trochu krémově-citrusový dojem (ač je víno uvedeno jako bez bariku, tam mám podezření, že třeba ten ten šeďák si sudem prošel) se efektně míchá s květinovými tóny. Někdy mám dojem, jako kdyby šlo o „Pinot-Chardonnay Light“, jindy zase tápu u jemného náznaku muškátových tónu a květinového medu. Při troše tepla a vlivu vzduchu se objeví lehce candy tropické vůně. A celkově to vůbec není nuda, spíše zábavný experiment. Chuť je překvapivě výrazná, s krásně zakomponovanou kyselinou, vyváženě suchá, květinová, s občasným dotykem kořenitosti. Víno ve skvělé kondici, nijak komplikované, velmi univerzální partner k jídlu i jen tak na pití. Ne úplně zaostřené, směs vytvořila pro mne trochu příliš „nekonkrétní“ pití, něco na pomezí jednodušší spotřeby a komplexnějšího nápoje s většími ambicemi. Těžko se to popisuje, jsou to prostě a jen dojmy a ne encyklopedické a všemi přijímané pojmy. Ale smysl ten nákup měl, vlastně se těším na hrátky s další sedmičkou :o)

A proč hladový programátor v titulku článku? Před nějakou dobou jsem tu psal o tom, co si spáchám k jídlu, když jsem zrovna sám doma. Já sice upeču chleba, udělám soufflé i Beef Wellington, ale většinu mých kreací přítelkyně označuje spíše jako pokrmy „hladového programátora“, variace na jedné pánvi či (zdánlivě!) nelogické kombinace zbytkových surovin z lednice. Co třeba takový domácí chleba s pořádnou vrstvou vajíček usmažených se slaninou a zbytkem sýrové omáčky předchozího dne? Zbytkovky jsou nejlepší!
Cuvée Q jsem snoubil s jednou z oblíbených rychlovek. Z Japonska jsme si totiž přivezli hrnec na rýži, úžasnou to věc. Udělat perfektní a dokonale lepkavou rýží v tomhle zařízení zvládne i cvičená opice. Takže jí (rýže, ne opice, tu musíte zpracovávat nejspíš mnohem složitěji) připravíte dostatečnou porci, vezmete si celé pláty mořské řasy a vyrábíte obrovské plněné rolky (jakási variace na maki suši) plněné čím se vám zamane. Marinovaná chobotnice? Tuňák z plechovky s cibulí? Okurka? Sardelová pasta? Levný supermarketový kaviár z capelin? Kus uzeného neby i syrového lososa? Je to jen na vás! Lze přikusovat ke knížce či televizi podobně jako bagetu. Netrapte se nějak vyladěným vzhledem (byť i toho lze dosáhnout), klidně spáchejte něco jako na fotce v jednom starším článku. Není třeba každý večer kreslit na talíř efektní obrazce z balsamikového octa a zdobit maso ornamenty z obalované cibule, to by si jich člověk pak už ani nevážil :o)
Když nevařím doma sám, dopadá to přeci jen trochu lépe, viz třeba ta fotka výše s telecími závitky. Ale té práce okolo! A pak to vše poděláte špatnými bramborami (ono je to už vidět na jejich barvě) a naprosto nevhodným „snoubením“ s vínem z Rhôny, konkrétně Cairanne 2003 od Les Grandes Vignes du Roy (psal jsem už dříve, ale tentokrát tam živočišnost necítil ani omylem a poznámky mám jak k jinému vínu, což mne pořádně deptá, každopádně víno je to moc dobré). Jestli pak není lepší jednoduchá rýžová rolka s univerzálním svěžím bílým? :o) Občas určitě. Ale to už zase divně plkám, nějak se mi to v poslední době děje. Včera to pivo, dneska zase tohle. Slibuju, že zkusím dokončit něco „vážného“, třeba reportáž z degustace alsaských vín…

Komentáře používají Disqus