středa 31. prosince 2008

Objevy ročníku 2008 aneb malá rekapitulace

Konec roku je takový svátek nanic, moc se toho nezmění, jen další nejméně dva týdny píšete jako rok špatné číslo a naštvaně škrtáte. Ale tak nějak se sluší či je zvykem bilancovat, shrnout si úspěchy a zklamání, objevy a ztráty. Většinu si „zpracuji“ tak nějak pro sebe a jen v hlavě, těch pár s vinnou tematikou si dovolím uveřejnit i zde. Vlastně půjde spíše o takový rychlý průřez tématy článků za uplynulých 365 dní. A jelikož jsem byl v poslední době nějaký moc negativní, vyberu jen ty kladné a příjemné záležitosti. Vína, u kterých bych rád vypil další láhev. Restaurace, kde bych chtěl znovu něco sníst. A tak vůbec. Jdeme na to…

Vína co chci ochutnat znovu či pít častěji
Velmi často jsem tu skloňoval cuvée Pinot-Chardonnay z Dobré Vinice (odkaz je na první článek, další v případě zájmu jistě snadno vyhledáte), v ročnících 2004 a 2005 bych jej moc rád popíjel i v příštím roce, nulašestka mi po pravdě moc nesedí, ale o tom bude řeč v samostatném článku. Chci vypít celou lahev Barbera d’Alba Cerreto 2003 od Azienda Agricola Roberto Voerzio. Zkusím hledat zajímavá druhá vína z Bordeaux, leckdy hodně potěší, třeba jako Les Tourelles de Longueville 1999. Hrozně rád bych si udělal radost lahví Chambolle-Musigny 2004 od Leroy, ale peníze nutné na tuto investici spíše uložím na cestu do Burgundska a hledání zajímavých vín přímo na místě. Klidně opět s nějakým suši bych si dal Bourgogne „Cuvée Gerard Potel“ 2005 nebo nějaké jejich víno vyšší řady. Pořádně hodlám prochutnat produkci z Poddvorova, nejen výborná vína od Sůkala, ale i třeba z nového vinařství Krásna Hora. Pokud budu mít příležitost, určitě bych rád chodil na degustace šampaňských, vyjde to levněji než si je kupovat domů :o) Někde takhle znovu pít Cuvée Charles de Gaulle 2000 nebo kousky z domu Paul Déthune či Billecart-Salmon by mi vůbec nevadilo. Moc se těším na další lahve L´Heritage de Chasse-Spleen 2004, už čekají na otevření. Stejně jako kousky z vinařství Koráb, které jsem nechával trochu uležet. Ty přijdou na řadu ještě o něco dříve.

Jedním z nejvýraznějších objevů bylo Château Croix Mouton, za ty peníze neuvěřitelně dobře udělané červené, které budu sledovat v jeho výstupu k výšinám :o) Hodně mne nadchlo a rád si dám celou láhev Pétalos del Bierzo 2006. Znovu chci pít Ryzlink Rýnský 2006 pozdní sběr z Velké Vendule od Žernoseckého vinařství a vůbec přechutnat pořádně všechna jejich vína. Opakovaně mne moc potěšila barikovaná červená od Františka Mádla, třeba jeho Zweigeltrebe 2005 (a teď se chystám otevřít vedle sebe tři varianty jeho Frankovky 2006). Hodně mne bavila mnohá vína z Vinných sklepů Kutná Hora, třeba jejich Svatovavřinecké. Rád bych si uskladnil a postupně upíjel Neuburské 2005 Family reserve pozdní sběr z trati Čtvrtě v Bořeticích od vinařství Springer, znovu ochutnal Riesling Réserve Cuvée Frédéric Emile libovolného ročníku z vinařství Trimbach i pravidelně popíjel ryzlink „Dr. L“ (ale raději ten ročník 2006, nulasedmička je o chlup méně zajímavá a možná potřebuje čas). Naprostým zásahem na srdeční komoru se stalo Vosne-Romanée 1er Cru „Les Suchots“ 2003 z Domaine Prieure-Roch, ze stejné degustace ale spíše (tedy určitě, mám doma) a rád znovu ochutnám Macon-Milly-Lamartine „Clos de Four“ 2004 z produkce Les Héritiérs du Comte Lafon, přeci jen je v kategorii pro mne finančně snesitelnějších :o)

Hodně jsem tu zmiňoval vína a další speciality Richarda Stávka, asi nejvíce z aktuálních mladých vín mne dostalo Cuvée Špigle 2006, nedávno jsem ho pil ve společnosti dalších pěti ročníků a je skutečně výjimečné (ale o tom bude řeč později, článek se připravuje). U Riesling & Co. mají z Německa slušnou nabídku moc pěkných vín, z ochutnávek mne tam hodně zaujal třeba kousek od Weingut Johannishof, konkrétně Geisenheimer Kläuswerg Riesling Spätlese trocken 2006. Těším se na již trochu zralejší láhev Connétable Talbot 2004. A musím ochutnat další (co nejvíc!) vín odrůdy Chenin Blanc z Loiry, ne nutně jen netypického Nicolase Jolyho, ale třeba něco jako bylo Savennières Roche aux Moines „Cuvée d’Avant” 2002 od Château de Chamboureau. Vím, že bych určitě zvládl ještě jednu láhev Riesling Cuvée des Comtes d'Eguisheim 2000 od Léona Beyera, vůbec většina jeho vín je prostě skvělá. Z poznámek koukám, že jsem chtěl pořídit (a zatím to rozhodně neudělal) Rulandské modré 2005 od Holánka, protože mi moc chutnalo. Ale to víc věcí, třeba taková Franciacorta Cuvée Imperiale Brut od vinařství Berlucchi, tu jsem stále ještě nesehnal za rozumný peníz. A blbě se mi bude shánět i St. Aubin 1er Cru „En Remilly“ 2005 od od Catherine & Dominique Derain, na ten se též vzpomíná moc dobře. Letos nadchlo nějak víc bílých burgundských než červených, třeba Rully 1er Cru „Grésigny“ z produkce Domaine de Chévremont (Paul Jacqueson). A není to jen u Burgundska, obecně letos vzpomínám na bílá o chlup víc než na červená, dříve to bývalo přesně naopak. Že by přicházelo to globální oteplování? :o)

Třeba hned další tip co bych rád pil (a především voněl) znovu je opět bílý - Le "G" de Guiraud 2007. Z červených a navíc bezproblémově dostupných už mne opakovaně potěšilo Carmenére 2007 z řady Estate od Errazuriz a myslím, že příští rok se mu to ještě párkrát povede :o) Z červených musím přechutnat produkci Oty Ševčíka z Bořetic, první dojem byl veskrze pozitivní. Příjemným objevem bylo Pecorino „Casale Vecchio“ 2007 od Farnese Vini, hned bych zkusil znovu. Nadchla mne vína z Weingut Franz Hirtzberger a další letos přechutnané kousky z Wachau, třeba skvělý Riesling „Steinriegl“ Federspiel 2005 od Weingut Prager. A ještě jednou odskočíme do Kutné Hory, opakovaně mne potěšil jejich Müller v různých podobách, třeba kabinetní nulasedmička. Z degustace Burgundska v Hradci Králové bych moc rád vyzkoušel celou láhev Morey-Saint-Denis 2004 od Dufouleur Pére et Fils. Doma mne hodně příjemně potěšilo Roučí 2006 od vinařství Stapleton-Springer, ovšem stejné víno později na degustaci mi přišlo zbytečně ohlazené a líbivě „sladké“, tak snad nějaký třetí pokus časem ukáže :o).  Nadšený jsem byl ze Sylvaner Réserve 2006 „Clos des Capucins“ od Domaine Weinbach a pak dvou červených burgund, Chambolle-Musigny 2004 z Domaine Comte Georges de Vogüé a Volnay 2005 od Domaine Joseph Voillot, z obou na jedné moc příjemné degustaci.

Chtěl bych znovu večeřet…
Pokud vynechám dojmy z Japonska, tak asi nejsilnějším jídelním zážitkem byla večeře v La Dégustation Bohême Bourgeoise, tam prostě musím zajít znovu. Nově je šance pořídit jejich gastronomii o něco levněji, nabízejí totiž i polední menu (dva či tři chody a k tomu pár amouse bouche). Dost mne začalo bavit páchat jednoduchý domácí chleba, pořádný krajíc s míchaným vajíčkem je taková lahoda! Na cestu do Japonska nás nechal krásně zavzpomínat Hanabi Hibachi House a hodně potěšila i jeho druhá návštěva. Doufám, že v roce příštím tam zavítám taky alespoň dvakrát :o) Nebo raději třikrát, do Japonska už se bohužel znovu hned tak nedostaneme.

Nejsilnější touhy po cestě za vínem…
… jsou momentálně tato místa a přesně v tomto pořadí: Burgundsko, Wachau, Alsasko :o) Ale jak se znám (a vzhledem k tomu, jak bude podle všeho vypadat příští rok, však se to tu pořádně projeví), tak budu rád, když zvládnu pár cest na Moravu a především navštívit několik zajímavých vinařství v Čechách.


A tím jsem, s drobnými přeskoky, projel články za posledních dvanáct měsíců, hezky od ledna do prosince. Byl to ale fajn rok :o) O některých věcech (i příjemných) jsem, kdo ví proč, nepsal a tak nemám na co odkázat, ale něco se ještě chystám zpracovat a při troše štěstí se mi to povede (malá slepá ochutnávka třech Bordeaux a cuvée Skale, degustace vinařství Pio Cesare, Dobré Vinice, domácí vertikálka Cuvée Špigle, návštěva vinařství Springer a pár jednotlivých fajn lahví). Uvidíme :o)

No a taky bych si moc přál, aby tu příští rok u článků probíhala spousta podnětných diskusí, ať už to bude o vínech a vinařstvích jako takových, nebo o všech těch věcech okolo, VOC systémem počínaje a pohledem na biodynamiku konče :o) Tak snad to vyjde, záleží to i na vás :o)

Od sklenky Alibernetu ze Slovenska zdraví a na příští rok se těší
Jižní Svah :o)

Komentáře používají Disqus