středa 24. září 2008

ZORK přichází, bojte se!

Chcete si zbytek uzávěru z vína navléknout na ruku? Dnes to bude, krom jedněch růžových bublinek, o novém typu uzávěru na vína, který se rozšířil z Austrálie do USA a bojuje o své místo mezi zástupci náhrady pravého korku. Na téma „moderního špuntu“ jsem psal článek již dříve, ZORK je ovšem něco jiného. Nepřináší žádné supermoderní převratné technologie, jen „vylepšuje“ to, co se už dávno používá. V podstatě se jedná o variaci na plastové špunty, která má zároveň i výhody screw-cap a vino-lok uzávěru – láhev lze znovu snadno uzavřít. A k tomu přichází s výraznou konkurenční výhodou – při vytažení z lahve dělá ten klasický „plop“ zvuk. Za výhodu a klad tedy vydává něco, co je při otevírání vína vlastně chybou. Korek by se měl vytahovat spíše pomalu a opatrně (a žádný takhle hlasitý zvuk to neudělá, maximálně velmi tichý a přesto příjemný :o) a ne prudce vytrhnout. Ale co, marketing využije všeho. Tak se mrkněte na reklamní video a posuďte sami, jestli je ZORK něco, s čím se chcete na lahvích setkávat.





Případně se ještě můžete podívat, jak ZORK testoval Gary Vaynerchuck, byť hodnotí spíše ta vína pod ním skrytá :o)  Tohle zavírání mi vlastně nevadí, ZORK vypadá dostatečně „cool“ (aby třeba i přitáhl k vínu nějaké mladé nepřesvědčené komzumenty jiných alkoholů, stačí kvalitní kampaň) a společně s většinou těch dalších alternativních uzávěrů je jen dalším v řadě a pro určité typy vín se vyloženě hodí (v opačném případě by byl použit ten nejlevnější drcený korek lepený kdo ví čím a pravděpodobnost poškození vína dost vysoká). Ale já bych zvládl i korunkový uzávěr jako je u piva, i ten se totiž pro některá vína (levná šumivá) používá. Pokud je to jednoduché pití na okamžitou konzumaci, nějaké to mladé víno určené pro konzumaci v jeho nejživější podobě, vlastně to tolik neřeším a s náhražkami korku se v klidu srovnám. Tyhle varianty uzávěrů snáším mnohem lépe, než jiné typy obalů než je láhev. Ty různé tetra-paky, plechovky, plasty a podobné zhůvěřilosti. Ani nevím proč, prostě mi to k vínu jako kulturnímu nápoji nesedí. Ale v supermarketech se uživí, to je jisté…

Což mi připomíná, že Tesco má právě svou pravidelnou podzimní „vinnou akci“, kdy je ve slevě prakticky celý sortiment (na webu je katalog v PDF, navíc při koupi 6 a víc lahví je vše s další 5% slevou) a dá se tam najít pár zajímavých kousků, ale já tak nějak v tomhle podniku kupuji jen šumivky. Tentokrát jsem odolal pravému šampaňskému za 349,- a odešel s hromadou jiných lahví, Freixenet je po slevě za 170,-, stejně jako Prestige Brut od Bohemia Sektu. Za 135,- je od stejné firmy Château Radyně, za 249,- Blanc de Noir od Vinselektu Miloše Michlovského. A za stovku můžete koupit třílitrový „krabernet“ :o) Při téhle akci jsem se rovnou podíval na zoubek Bohemia Prestige Brut ve variantě Rosé vyrobený z  odrůd Zweigeltrebe a Svatovavřinecké.

Láhev má stejný tvar jako u klasického Prestige Brut, ale je bezbarvá a vynikne nehluboká lososová barva vína. Po nalití víno až obludně zapění, i následné perlení je zběsile rychlé, je ho hodně a bublinky jsou spíše větší. Vůně naopak jemnější jahůdková, čistá, nijak explozivní. Po pravdě bych „klasickou metodu“ ve výrobě netipoval. Později, po nějakém tom nadýchání, trocha pečených tónů až do pražené kávy. V chuti svěží, výrazně zaplní ústa a má příjemnou hutnější strukturu. Opět jahodově ovocná chuť zůstane i slušně dlouho doznívat, s lehkou hořčinou (kávově připečené) v úplném konci. Fajn růžové bublinky, ale ta bílá varianta Prestige Brut mne přeci jen baví o něco víc. Za 179,- Kč ovšem naskladním i nějakou tuhle růžovku, určitě se neztratí.

Komentáře používají Disqus