pondělí 23. června 2008

Michlovského bublinky ročníku 1999

Na dnešek jsem původně spáchal úplně jiný zápisek. Něco o snobismu u vína, lahvi předraženého ale krásného Bordeaux u narozeninové večeře a tak. Ale pak se začetl do druhého dílu Slovníku floskulí od Vladimíra Justa, znovu se podíval na svůj text, navršené prázdné fráze a smazal ho. Možná jindy. S tématem mi pomohl až kolega z práce a v blízkých týdnech můj svědek na svatbě, který oznámil předčasný ale úspěšný porod syna Jana. Takže důvod otevřít nějaké ty bublinky na oslavu! V tomhle vedru se více než hodí…

Konkrétně ve sklenkách skončil Crémant de Vinselekt Brut s podtitulem „Classic Riesling Sekt“. Nic víc, krom minimálního alkoholu 11%, viněta neprozrazuje. Podle všeho byla na lahvi ještě provázkem přidělaná nějaká visačka, ale tu jsem někde potratil. Každopádně více o termínu Crémant a hodnocení ročníku 1996 obdobného vína jsem tu už dříve psal. Láhev je těžší, buclatý typ. Bez kovové záklopky, jen s korkem drženým agrafou. A co zašumí ve sklence?

Hlubší barva do medově zlatavých tónů a krásným perlením s dlouhými jemnými řetízky a obrazci na hladině. I ve vůni dominuje efektní medovost, bohužel mám s Michlovského riesling sekty zkušenost spíše jen v této velmi vyzrálé podobě, která není špatná, ale určitě něco z původní charakteristiky stírá. Luční med, květiny, perník na strouhání… lehce zasmušilejší a vážnější styl, navíc ale stále ještě s dostatkem svěžesti. Nedosahuje bohatosti ročníku 1996, přesto je hodně pěkná. Ani ve spíše lehčí chuti se medu nezbavíme, dokonce vyvolává dojem mírné nasládlosti, ale je podpořen příjemnou kyselinou a víno má poměrně dlouhou dochuť s občasnou lehkou hořčinou (jako lehce přepálený cukr, karamel). Střední část chuti proběhne docela rychle, bohužel. Jedná se o slušnou ukázku toho, do jaké podoby mohou domácí ryzlinkové sekty vyzrát, že to umí a „zapomenuté“ staré lahve není nutno zatracovat, ryzlinkové bublinky stárnou kvalitně. Tedy pokud máte rádi med :o)

I na letní popíjení na zahrádce bych si otevřel něco jiného, tohle je přeci jen tak nějak vážnější pití, prostě z něj mám takový dojem. A k narození dítěte bymožná byla vůbec nejlepší sabráž šampaňského a pití rovnou z lahve. No třeba příště :o) Cenu tohoto crémantu si nepamatuji, jako u jedné z mála lahví ji nemám zapsanou (vlastně jsem na tohle víno náhodou narazil při hledání úplně jiné šumivky), ale matně si vzpomínám na něco okolo tří stovek. No proč ne. Údajně toto víno mají ve Vinném humidoru Makra, takže kdo má přístup k jejich ceníkům, může ji ověřit.

Komentáře používají Disqus