pondělí 7. dubna 2008

Bořetice, Terasy a výběrové Rulandské modré

Bořetice jsou nejčastěji skloňovány ve spojení se jménem Springer, ať je vám to milé či ne. Hospodaří zde ale i mnoho dalších, v dnešním článku to bude vinařství Jedlička & Novák a jejich Rulandské Modré výběr z hroznů ročníku 2006 z trati Terasy. Odrůda, viniční trať, přívlastek… to všechno způsobilo, že jsem se na víno hodně těšil. Při ceně 220,- Kč by případné špičkové víno značně ulehčilo mému rozpočtu. Jak už to tak bývá, po napití jsem poněkud ochladl…

S vinařstvím (www.vinoboretice.cz) jsem se setkal poprvé na degustaci v září 2006, kdy u mne hodně propadla vína bílá, u červených se situace poněkud zlepšila. Opravdu povedený mi přišel Cabernet Moravia 2005 odrůdové jakostní s krásně hroznovou vůní, nádechem kvasících hroznů a višní a středně plnou ovocnou chutí. Překvapivě zajímavý byl Cabernet Sauvignon 2004 pozdní sběr, hezky ovocný s nádechem rybízového listí ve vůni a kávovou dochutí z barikových sudů. Ještě chtěl ležet, ale stál za pozornost. Odrůdová a velmi povedená byla i Frankovka 2005 pozdní sběr prohnaná barikovým sudem po šest měsíců. Od té doby jsem jejich vína nepil a čekal zase na nějakou průřezovou degustaci, ale nakonec neodolal u dnes hodnoceného pinotu. Zafungovalo trochu i zaklínadlo známé trati, byť tedy zrovna Terasy jsou všeobjímajícím jménem pro hromadu různých tratí s poetickými názvy (Bratáčky, Krokve, Haltýřky, …), zterasovaných a sloučených do jedné. Nu což, minimálně marketingově to asi funguje.

Víno je v klasické zelené lahvi bordeaux tvaru, viněta mi přijde tak nějak inspirována Znovínem, ale proč ne. Když jde do detailů a přináší i analytické hodnoty, tak vlastně nevadí. Barva vína je nižší (což u pinotu rozhodně velký problém není), ale víno při zatočení ve sklence působí i „řidším“ dojmem, což mne poněkud vyděsí, při vysokém obsahu alkoholu 14% a podobném přívlastku bych čekal něco jiného. Vůně je především peckovinové ovoce, nejznatelněji švestky, ale nijak zýsadně výrazně, spíše je to celé přímočaré a jednodušší. Pinot to je, ale nadšením neskáču. Objevuje se snad trochu brusinek, později švestky v sušené podobě a trocha mandlí. Chuť je s vůní v harmonii co se týče těch švestiček, je ovocitá, ale s hrubším alkoholem a nějakým tím tříslem. Víno je tak normálně dlouhé, nic zásadního. Není to tragédie, ale čekal jsem mnohem víc.

A tak si říkám, jestli je projev tohoto vína opravdu spíš takhle jednoduchý, přívlastku (až na ten alkohol) spíše neodpovídající, nebo jsem někde udělal chybu já. Nechat dýchat půl dne? Otevřít za tři roky? Nemyslím si. Mám druhou láhev, dám jí rok času a dopřeji pořádné velké sklenky a péči a pak se ozvu znovu, jak to dopadlo. Když to ale srovnám třeba se stejným ročníkem a přívlastkem od výše zmiňovaného Znovínu, tak jasně sahám po levnějším a při tom (alespoň pro mne) znatelně lepším vzorku ze Strachotic. A klidně si klepejte na čelo, že třeba nepoznám pořádné víno a preferuji velkoproducenty :o)

Pro zájemce nějaké analytiky degustovaného vína: bezcukerný extrakt 24.1g/l, alkohol 14 %, zbytkový cukr 2g/l a kyseliny 4.4g/l. Fotomapka převzata ze sekce o viničních tratích na O Víně.

Komentáře používají Disqus